UKK

Usein kysytyt kysymykset

Kirjanpitolain mukaan kirjanpitovelvolliset yhteisöt ja säätiöt valitsevat tilintarkastajan. Tilintarkastuslain 2. luvussa säädetään tilintarkastajan valinnasta: Tilintarkastaja tulee valita jos 2 seuraavista ehdoista täyttyy sekä kuluvalla että välittömästi edeltäneellä tilikaudella:

  • taseen loppusumma ylittää 100 tuhatta euroa
  • liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 tuhatta euroa
  • palveluksessa keskimäärin yli 3 henkilöä

Tilintarkastuslain kokorajaus ei koske säätiötä. Säätiössä on säätiölain (487/2015) mukaisesti aina toimitettava tilintarkastus. 

Asunto-osakeyhtiöitä koskevat tilintarkastuslain lisäksi asunto-osakeyhtiölain (1599/2009) säännökset tilintarkastuksesta. Asunto-osakeyhtiölain 9:5.1,1:n mukaan asunto-osakeyhtiössä on oltava yhtiökokouksen valitsema tilintarkastaja, jos yhtiön rakennuksessa tai rakennuksissa on vähintään 30 osakkeenomistajien hallinnassa olevaa huoneistoa. 

Holdingyhtiöiden (eli yhtiöiden, jotka on perustettu omistamaan ja hallinnoimaan yhden tai useamman osakeyhtiön osakkeita) tilintarkastusvelvollisuus ei ole riippuvainen lain yleisistä raja arvoista, vaan tilintarkastaja on valittava, vaikka kyse olisi vasta toimintaansa aloittavasta mikroyrityksestä. 

Tilintarkastus voidaan yhteisöstä määrätä tehtäväksi myös yhtiöjärjestyksessä tai osakassopimuksissa.

  1. Tilintarkastus parantaa tilinpäätöksen käyttäjien luottamusta tilinpäätökseen.

 

  1. Tilintarkastus antaa varmuuden sekä yhtiölle ja yrittäjälle itselleen, että sen sidosryhmille. Esimerkiksi jos yhteisöllä on useita omistajia, tilintarkastajan valinta on suositeltavaa, vaikka valinta ei olisikaan tilintarkastuslain kokorajojen puitteissa pakollinen.

 

  1. Tilintarkastetun tilinpäätöksen ansiosta yrityksen voi olla mahdollista saada helpommin ulkopuolista rahoitusta.

 

  1. Kaksivaiheinen tilintarkastus: voidaan reagoida ajoissa tilikauden aikaisiin havaintoihin.

 

  1. Vältetään tilintarkastuskertomuksen mukauttaminen alkusaldojen osalta. Esimerkiksi startup-yritysten, joiden liiketoiminta-ajatukseen kuuluu voimakkaan kasvun tavoittelu, kannattaa ottaa ammattitaitoisen kirjanpitäjän lisäksi ammattitaitoinen tilintarkastaja mukaan heti toiminnan alusta lähtien, jotta yrityksen taloushallintoon ja hallintoon liittyvät asiat lähtevät heti toimimaan. Tällöin asiat ovat kunnossa ensimmäisistä tilinpäätöksistä lähtien ja siitä, kun niihin kohdistuu ulkopuolisten kiinnostus.

 

  1. Tilintarkastaja on aina sinun puolellasi!

Tilintarkastajan valinta päätöksen tekevät yhteisön omistajat yhtiökokousta vastaavassa kokouksessaan. Esimerkiksi osakeyhtiössä valinta kuuluu lähtökohtaisesti varsinaiselle yhtiökokoukselle, jossa ovat edustettuina yhtiön osakkeenomistajat. Kokouksessa tulee laatia pöytäkirja, johon päätökset ja äänestysten lopputulokset kirjataan.

Säätiössä hallitus tai hallintoneuvoston on valittava säätiölle yksi tai useampi tilintarkastaja, jollei säännöissä muuta määrätä tilintarkastajan valinnasta. 

Osuuskunnassa tilintarkastajan valitsee osuuskunnan kokous.  

Yhdistyksessä valinnan tilintarkastajasta tekevät valtuutetut kokouksessaan.

Yhtiölle on sopivaa valita HT-tilintarkastaja: Yhteisö ei ole yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö, sekä yhteisössä tai säätiössä päättyneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista:

  1. taseen loppusumma ylittää 25 milj. euroa 
  2. liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 50 milj. euroa
  3. yhteisön tai säätiön palveluksessa on keskimäärin yli 300 henkilöä.

Säätiölaki määrää, että säätiölle on valittava yksi tai useampi auktorisoitu tilintarkastaja, jollei muuta määrätä tilintarkastajan valinnasta. Jos säätiössä on hallintoneuvosto, hallintoneuvoston on valittava säätiölle yksi tai useampi tilintarkastaja, jollei säännöissä muuta määrätä tilintarkastajan valitsemisesta. Jos säätiölle valitaan vain yksi tilintarkastaja, joka ei ole tilintarkastusyhteisö, on valittava ainakin yksi varatilintarkastaja. Säätiölain 4.1§:ssä todetaan, että säätiössä on aina suoritettava tilintarkastus, riippumatta säätiön koosta. 

Monien säätiöiden säännöissä on edelleen pykälä, jonka mukaisesti tilintarkastajan tulee olla KHT tutkinnon suorittanut tilintarkastaja. Sääntö juontaa juurensa vuosikymmenten taakse, jolloin säätiölaki edellytti KHT-tilintarkastajaa. Nykyisin myös HT-tutkinto on riittävä säätiön tilintarkastajalle. Säätiön on mahdollista päivittää säännöt tilintarkastusvalinnan osalta, jolloin tarkastuksen voisi tehdä HT-tilintarkastaja. 

Tilintarkastuslaissa on määritelty kirjanpitovelvollisen kokorajat siitä, mihin asti HT-tilintarkastajaa voidaan säätiössä käyttää. HT-tilintarkastaja voi tehdä säätiön tarkastuksen, kun päättyneellä tilikaudella ylittyy enintään yksi seuraavista: 

  • taseen loppusumma ylittää 25 milj. euroa
  • liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 50 milj. euroa
  • yhteisön tai säätiön palveluksessa on keskimäärin yli 300 henkilöä.
  • Yhteisön tilintarkastus kasvattaa yhteisön sidosryhmän, mm. sijoittajien ja lainanantajien, luottamusta yhteisöä ja yhteisön raportoimiin lukuihin. 

 

  • Tilintarkastus auttaa varmistamaan yhteisön talousraportoinnin sekä hallinnon säädösten mukaisen luotettavuuden. 

 

  • Tilintarkastuksella mahdollistetaan talouden havaintojen ja mahdollisten virheiden löytäminen sekä niiden korjaus.

 

  • Tilintarkastuksen avulla voidaan parantaa yhteisön sisäisiä toimintaprosesseja ja riskienhallintaa, mikä edistää yhteisön toimintaa pitkällä aikavälillä. 

 

  • Yhteisö ja sen johto saavat varmuuden, että yhteisön tilinpäätös on laadittu oikein ja hallinto on toiminut lainsäädännön ja määräysten edellyttämällä tavalla.

 

  • Luotettava kirjanpito ja tilinpäätös ovat perusta myös oikein tehdylle veroilmoitukselle. Tilintarkastus lisää luottamusta tilinpäätökseen.